Виховний захід. 2 клас. Вчитель: Гусєва С. В.
Тема. Українці. Хто ми? Які ми?
Мета. Ознайомити дітей із поняттями "нація", "національність", розширювати знання учнів про національний склад нашої держави та українську діаспору. Формувати уявлення про різні роди занять українців. Виховувати працьовитість, бажання дотримуватись традицій.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням давніх ремесел, національного одягу.
Хід уроку І.
Організація класу. 1. Розповідь учнів "Якою я бачу Україну завтра". II. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Діалог між учителем і учнями. —Хто ти, хлопчику малий? —Українець молодий! —Хто ти, дівчинко мала? —Українка молода! —А хто такі українці? (Люди, які живуть в Україні.) —Сьогодні ми дізнаємося хто ми, чиї ми діти. Ознайомимось із вдачею українців, звичаями та віковічною мрією нашого народу.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди. —Як називається народ, який живе в Україні? —Яка чисельність населення України? Люди яких національностей проживають у нашій державі? (Більше як 100 національностей проживають в Україні.) —У різних країнах живуть різні народи. Кожен народ прагне мати свою державу. Французи живуть у Франції. Італійці — в Італії. У росіян також є своя держава — Росія. В українців—Україна. —Однак люди зазвичай мандрують по світу. А часом переселяються назавжди жити в іншу країну. Тому майже всі країни світу багатонаціональні. І в Україні проживають представники багатьох національностей. Усі вони мають однакові права. —Кожна людина є представником свого народу, своєї нації і тому має певну національність. Немає поганих і хороших націй. Представників усіх національностей потрібно поважати й шанувати. А любити, як маму й тата, свою рідну землю, свою батьківщину, свій народ. Нашого цвіту по всьому світу. Дуже чисельна українська діаспора. У Канаді, Росії, Австралії, США, Польщі та Аргентині... Всі вони підтримують нас у важкі часи випробувань, несуть народам світу наше слово і пісню. Українці—народ волелюбний і мирний, працьовитий і співучий. Століттями вороги намагалися зламати волю і дух народу, але народ наш прокинувся, розправив плечі і заспівав волелюбну пісню. 2. Опрацювання статті "За що шанують українців". —Що було стрижнем українського характеру? —Якими ремеслами володіли козаки? Стельмах—людина, яка виготовляла вози, карети. Римар —- людина, яка виготовляла упряж для коней, волів. Бондар—людина, яка робила бочки. Кожум 'яки—люди, які виправляли шкіру. —Якими українці були у роботі? —Як ставилися до сім'ї? 3.Продовження розповіді про ремесла. —Дуже багато ремесел було в Україні в давні часи. Це різьблення по дереву, плетіння з природних матеріалів, вишивка, гончарство, обробка металу, шкіри... Деякі з них існують і в наш час. Хліб Виріс у полі на добрій землі, місце найкраще знайшов на столі. Леонід Куліш-Зіньків Найпочеснішою працею в усі століття була праця хлібороба. Люди плекали хлібне поле, зверталися як до живої істоти, прославляли його. Засівна Гей, прослала нива чорне полотно. Ллється жовта злива— сіється зерно. Сійся-родися, колосом розвийся, засівайся, ниво, людям на добро! Василь Симоненко
VI. Закріплення вивченого матеріалу. 1.Робота з прислів'ями . 2.Бесіда про національний одяг українців. — Здавна українці носили одяг, за яким їх впізнавали серед інших народів. І сьогодні, зустрічаючи державних гостей, вітають хлібом і сіллю дівчата в україн ських костюмах. (Розгляд ілюстрацій національного одягу.) Вбрання жінки чи дівчини-селянки складалося з сорочки, запаски чи плахти, вінка, хустки або очіпка, постолів. На шиї було намисто. Одяг оздоблювали вишивкою. Чоловічий костюм складався із сорочки, штанів чи шароварів, пояса, шапки, постолів чи чобіт. Існують такі приповідки: • Рукава як писанка, а личко як маків цвіт. • Пізнають хлопця і в драній сорочці, аби поділ вишитий. — Українці — дуже гостинний народ. Запишіть, якими словами запрошують гостей у хату. Звучить запис пісні "Ой зелене жито, зелене "у виконанні О. Білозір. Діти розмальовують національний одяг дівчат-українок.
V. Підсумок. —Як називається народ, що живе в Україні? —Яку вдачу мають українці? —Що вам запам'яталося з уроку найбільше? —Які прислів'я запам'ятали?
|