Під час проведення семінару вч. Колпаченко Н.М. були використані навчально – методичні матеріали з посібника «Назустріч пам’яті» та DVD з фільмом «Назви своє ім’я».
Тема: «ХІБА ЄВРЄЇ ЧУЖИНЦІ»
Обґрунтування та особливості заняття:
Пропонована тема є однією з найбільш позитивних з емоційного та психологічного погляду. Метою роботи з матеріалами теми є ознайомлення учнів з особливостями та роллю єврейського населення та єврейської культури в Україні, формування позитивного ставлення до етнокультурної багатоманітності соціуму. В результаті роботи над матеріалами теми учні матимуть можливість ознайомитися з етнографічними матеріалами, культурною спадщиною українського єврейства. Усвідомлення трагедії втрати єврейського культурного світу як частини полі культурної Європи та України має сприяти новому погляду на наслідки Голокосту – загибель не лише величезної кількості самих по собі індивідів, а й частини людства загалом, у всіх її культурних вимірах.
Вчителю належить велику увагу приділити таким істотним характеристикам людського суспільства, як «різноманітність» і «взаємо доповнення».
Цілі уроку:
- надати перші знання про єврейську складову в історії України; ознайомити з особливостями етнічної культури єврейського народу;
- поглибити розуміння понять «полі культурність», «етнічна багатоманітність»;
- сприяти формуванню позитивного ставлення до культурного взаємовпливу та взаємо доповнення через розкриття взаємовпливів єврейської та української культур;
- удосконалювати навички роботи з фрагментами фільму як з навчальним матеріалом й історичним джерелом.
Ключові слова і поняття: полі культурність, багатоманітність, єврейська культура в Україні, традиції.
Методичні прийоми та техніки: робота в групах, дискусія за методом «Займи власну позицію».
Час: 45 – 50 хвилин.
Хід заняття:
1.( 10 – 12 хв.) Запропонуйте учням у групах розглянути таблицю з демографічними даними окремих населених пунктів України довоєнної пори (роздавальний матеріал 1) та обговорити:
- Про що свідчить дана статистика?
- Як впливало таке сусідство на повсякденне життя мешканців цих регіонів?
- Якими могли бути стосунки між жителями в таких містечках і містах?
При опитуванні слід стимулювати висловлювання про різноманітність стосунків між людьми. Не варто залишити обговорення лише на добросусідстві.
Запитайте:
- Чи завжди сусіди або навіть рідні в одній сім’ї живуть без конфліктів?
- Чим конфлікти можуть бути викликані (різниця індивідуальностей, традицій, тіснява, обмеження з боку влади тощо?)
- Чи всі конфлікти у між особистих взаєминах означають ворожнечу?
Напишіть назви страв на фліпчарті та запропонуйте визначити, які з них є українськими, а які єврейськими:
пиріжки з яйцем, рисом і цибулею, тортик з печінки, фарширована щука, вареники, оселедцеве масло, листкові пиріжки з м’ясом, форшмак, суп з кльоцками.(Усі ці страви, крім вареників, є типовими для єврейської кухні).
- Запитайте, чому більшість з цих страв є знайомими для нас?
Перегляньте з учнями фрагмент № 1(Леонід Серебряков та Ірина Максимова, які пережили Голок ост).
Запитайте учнів:
- Чим, згідно зі свідченням Л.Серебрякова, займалося єврейське населення в Україні у довоєнний період?
- Як ви думаєте, чому євреї Західної України, як говорить Ірина Максимова, у довоєнні роки ображалися, коли їх називали євреями?
У вигляді міні – лекції надайте базову інформацію про те, як і коли опинилися євреї на території України, основні відомості про їхню історію в Україні в історичній перспективі, особливу увагу звернувши на існування смуги осілості у ХVIII-XIX ст.. Розкажіть про особливості взаємин українців та євреїв, не уникаючи інформації про негативні сторінки (погромів тощо), однак не наголошуючи саме на них.
2. (12-15 хв.)
Об’єднайте учнів у декілька малих груп.
Перегляньте з учнями фрагмент № 2 (Юрій Пінчук, Марія Занвелевич, Феня Клейман, які пережили Голок ост, на Марія Єгоричева –Глаголєва, рятівниця).
Роздайте в групи роздавальний матеріал 2. Попросіть після перегляду фрагментів ознайомитися з текстами та визначитися, як вони співвідносяться з фрагментами (бажано їх назви написати на дошці): доповнюють, заперечують, взаємо підтверджуються.
- Що об’єднує ці тексти та фрагменти фільму?
- Яку спільну назву можна їм дати?
Проведіть обговорення.
3. (15- 20 хв.)
Перегляньте фрагмент № 3 (Марія Занвелевич та Михайло Росинський, які пережили Голок ост). та фрагмент №4 (Марія Єгоричева – Глаголєва, рятівниця).
Запропонуйте учням поділитися враженнями від переглянутих фрагментів. Стимулюйте обговорення запитаннями::
- Якими були відносини між українськими та єврейськими дітьми?
- Чи відрізнялося життя єврейських дітей від життя градусів і прабабусь учнів, що проживали в одній місцевості?
Надайте коротку інформацію про єврейські свята та традиції, розкажіть про особливості традиційного одягу ортодоксальних юдеїв, повідомте, що в сучасній Україні відбуваються зустрічі хасидських євреїв усього світу (Умань, Меджибіж, Гадяч, сад гора).
Напишіть на дошці імена: Володимир Жаботинський, Голда Меїр, Давід Ойстрах, Еміль Гілельс, Леонід Коган, Євген Тарле, Леонід Утьосов, Мисаїл Жванецький, Сергій Рубін штейн, Зельман Вакс ман, Жанна Пінтусевич – Блок, Олександр Бєлявський, Віктор Канівський.
Запитайте, що учні знають про цих людей.
проведіть прикінцеве обговорення :»Етнічна, суспільна полі культурність – це…»
Зачитайте цитату:
Ми маємо переконливе свідчення того, що характер українсько – єврейських відносин визначили не три – чотири роки кривавої різанини, а 356 років більш – менш нормальних відносин. Бо інакше цілком певно на Україні на початку ХХ століття не зібралося б третини світового єврейства.
Український історик Ярослав Шашкевич
Проведіть міні – дискусію «Євреї – частина українського народу?» за методом «Займи позицію» (цілком – погоджуюсь – частково погоджуюсь_ не погоджуюсь), спрямовуючи учнів на використання аргументів, що спираються на матеріал уроку.
Роздавальний матеріал.
Блок 1.
Єврейське населення міст і містечок України у 1930 – х рр..
1. Бердичев (Житомирська область)** 23266
2. Житомир** 29007
3. Кам’янець – Подільський (Хмельницька область) ** 13796
4. Київ ** 224236
5. Одеса ** 200961
6. Тульчин (Вінницька область) ** 5607
7. Харків ** 130250
8. Чернівці * 425оо
9. Шаргород (Вінницька область) ** 1664
10. Меджибіж (Хмельницька область) ** 2347
11. Монастирище ( Черкаська область) ** 1398
12. Чернігів ** 12204
* - за переписом 1930 р.
** - за переписом 1939 р.
Блок 2.
З оповідання Івана Франка «На дні»
- Щира то душа, - говорив ще дід, золоте серце. Щоби сам не знати в якій біді, то ніколи не буде розводити своїх жалів, а вже другого пожалує й поможе чим може, так як рідний брат.
Ю. Смолич про роки українізації
Як відгукнулася на неї тогочасна інтелігенція ? Російська – що гріха таїти – негативно…А єврейська? В масі своїй позитивно, в кожному разі не вороже, сприйнявши це як нормальне явище закономірно…І всі вони легко переходили на українську мову, вживали її в побуті і дітей своїх посилали не до російських шкіл, а до українських…
|